Monday 1 June 2015

TIPS GENTLE BIRTH #1: DOA SECARA SPESIFIK

Saya rasa terpanggil untuk berkongsi bagaimana saya berjaya melahirkan Ammar secara fitrah mengikut cara yang sepatutnya kerana saya percaya setiap wanita di muka bumi ini yang diberi rezeki untuk hamil mampu melakukannya

Ia nampak mudah tapi perjalanan untuk sampai ke tahap itu perlukan komitmen yang sangat tinggi

Tidak Allah membebani seseorang melainkan mengikut tahap kemampuannya
Allah tidak pernah menzalimi hambaNya kerana Dia maha pengasih & penyayang
Sesungguhnya kita yang tanpa sedar suka menzalimi diri sendiri
Allah maha memberi
Sesiapa yang meminta dia akan kabulkan tapi perlu tahu caranya

Ilmu ini saya kongsikan hasil perguruan dengan mentor saya Dr. Hj. Azizan Osman
Alhamdulillah setakat ni apa yang saya minta dikabulkan tapi mengikut tahap connection saya pada waktu berdoa itu

Jadi masa saya decide nak bersalin secara fitrah apabila disahkan hamil saya mula membuat doa secara spesifik
Macam kita nak apa2 mestilah kena spesifik
Contoh: aku nak rumah
Dapat tak rumah tu???
Cer spesifikkan alhamdulillah saya memiliki rumah teres 2 tingkat seluas 22x70 sq ft di Country Villa, Melaka pada tahun 2015
Bila kita minta in detail Allah akan terus straight bagi ikut spesifik apa yang kita nak
Then ayatnya kenalah seolah-olah kita dah dapat rumah tu
Sebab tu ayatnya alhamdulillah saya memiliki

Jadi untuk kelahiran Ammar doa saya:
Alhamdulillah saya melahirkan seorang bayi lelaki secara alami di rumah sendiri pada Mei 2015

Asbab itulah Allah permudahkan urusan kelahiran saya sebab saya dah minta siap2 setiap hari selama 9 bulan sebelum kelahiran nak lahir yang bagaimana

Then minta Allah lorongkan bagaimana caranya untuk mencapai apa yang kita hajatkan

Masa doa akal, hati, jasad & roh kena bersatu tak boleh mulut je kumat kamit tapi otak fikir lain
Kita akan rasa bulu roma meremang & nangis dengan sepenuh hati rasa syukur yang amat sangay sampai boleh rasa saat kita melahirkan tu
Kita rasa seolah-olah tiada tempat untuk meminta selain Allah

Bila mommies boleh sampai tahap tu nanti mommies akan mula nampak
Allah tunjukkan jalan satu persatu cane nak jayakan kelahiran secara fitrah itu

Itulah langkah pertama yang mula2 saya buat sebelum saya terjumpa Kak Yat yang jadi mentor saya untuk kelahiran alami ini

Sebelum buat apa2 saya suka minta pada Allah dulu
Lepas tu Dia akan tunjukkan jalanNya

Ada juga yang buat solat istikharah untuk buat pilihan
Up to you
Itu yang terbaik

I'allah next entri saya akan kongsikan tips gentle birth yang berikutnya
Siapa suka nak belajar say "Allah tempat meminta"

#AsiahMaharam
JURULATIH KEJAYAAN PENYUSUAN EKSKLUSIF TANPA SUPLEMEN
www.asiahmaharam.com

#villagemom
#gentlebirth
#homebirth

No comments:

Post a Comment