Tuesday 12 May 2015

SURIRUMAH PERLU PAM KE???

Sebelum ini saya ada kongsikan mengenai surirumah yang masih gagal menyusukan anaknya sehingga 2 tahun walaupun tidak bekerja
Sepatutnya perkara ini tidak berlaku kerana anak sentiasa bersama mommies 24 jam kan

Jadi saya kurang bersetuju dengan artikel dalam gambar ini

Saya nak tekankan beberapa situasi yang mana walaupun mommies seorang surirumah mommies tetap kena mengepam juga
Aktiviti mengepam ini bukan bertujuan untuk kumpul stok la sangat

TAPI

Nak pastikan susu mommies dalam breast sentiasa cukup untuk keperluan bayi
Takdela baby dok ngamuk je bila nak nyusu especially petang2 kan

Bila situasi yang seorang surirumah perlu mengepam???

》Bila diperhatikan ketika menyusu hisapan bayi yang agak kuat(tanda bayi lapar) hanya dalam 5-15 minit pertama, kemudian hisapannya mula lemah
Jadi baby sebenarnya hanya minum sedikit sahaja & masih banyak susu lama yang tidak dikeluarkan

Untuk situasi ini pastikan kekerapan bayi menyusu setiap 1-2 jam
Sepanjang tempoh itu bayi perlu diberikan side yang sama untuk sesi berikutnya, jangan sesekali terus tukar side

Bila mommies terus tukar side sebenarnya ada pekerja(prolaktin) yang dah hilang untuk side yang baby menyusu sebelumnya

Thats y lama2 susu mommies akan mula merudum walaupun baby menyusu dengan kerap
Jadi kenalah backup dengan pam untuk kosongkan breast

Nah faham dah kenapa???

Kalau jenis yang hisapan kuat sepanjang menyusu lebih 20 minit barulah mommies tak perlu mengepam & kekerapan menyusu selang 1-2 jam

Saya dapat idea ini ketika saya mula berhenti kerja & menyusukan Aliya sepenuhnya tanpa mengepam
Ada 1 hari tu saya beri botol siang pada Aliya macam waktu bekerja
Bila saya pam, saya dah tak mampu dapat sebanyak yang sepatutnya

Bila nak maintain susu pun kita perlukan ilmu
Jangn kerana anda surirumah anda tak perlu gali ilmu penyusuan lagi
Bila syok sendiri hasilnya pun syok sendiri lah kan

Siapa belajar sesuatu say "check hisapan bayi lepas ni"

**********************************
Siapa yang berminat untuk belajar lebih mendalam lagi hingga ke akar umbi bagaimana hormon susu ibu bekerja seterusnya mommies sentiasa dapat membekalkan susu yang sentiasa mencukupi untuk anak tersayang

Dapatkan sesi coaching melalui program MENTOR MENTEE secara online mahupun saya terus terpacak di depan rumah mommies

PM "MENTOR MENTEE" ke MESSAGE FB atau WhatsApp 0123443252

ATAU

Boleh dapatkan dahulu ebook Rahsia Pemakanan Ibu Menyusu & 6 Formula Pantas Susu Ibu Meriah Tanpa Supplemet di www.susuibumeriah.com

#AsiahMaharam
JURULATIH KEJAYAAN PENYUSUAN EKSKLUSIF TANPA SUPLEMEN
www.asiahmaharam.com

No comments:

Post a Comment