Thursday 14 May 2015

BAYI KERAP MENANGIS SEBAB TAK PUAS MENYUSU


Sesungguhnya setiap titisan susu ibu itu diberikan pahala.
Bersabarlah wahai ibu dalam melayani ragam anakmu. 

Saya sentiasa tekankan ibu yang ingin menyusui anak wajib mempunyai kesabaran yang tinggi. 
Jika anak saya nangis saya tak pernah terlintas nak bagi susu formula walaupun saya nampak dia macam tak puas. saya akan sua je breast sampai dia refuse nak hisap then saya akan bangun " buat susu+oat, minum air suam banyak-banyak " kunyah biskut/ roti wholegrain. Alhamdulillah setiap kali saya buat begitu susu baru cepat je terhasil.

Demand & makanan harus seiring. Jika demand ada tapi kurang makan cane susu nak terhasil lebih? Susu perlukan zat daripada makanan yang dimakan. Oleh sebab itu pemilihan makanan sangat penting untuk memastikan zat sentiasa mencukupi untuk menghasilkan susu. Maksudnya di sini zat dalam susu telah ditetapkan. Jika badan kita mengandungi cukup zat yang diperlukan, maka susu pun akan cukup terhasil untuk bayi & sebaliknya.

Saya perasan jika saya lari jadual makan susu saya akan berkurangan walaupun saya pam on time.
Moga perkongsian ini dapat membantu menyelesaikan masalah mommies.

Jika dah cuba tapi masih berlaku masalah yang sama boleh komen di sini " saya akan bagi solusi berikutnya. Selamat mencuba (^_^)

Siapa belajar sesuatu say "demand kena seiring dengan makan"

‪#‎AsiahMaharam‬
JURULATIH KEJAYAAN PENYUSUAN EKSKLUSIF TANPA SUPLEMEN
www.asiahmaharam.com

2 comments: